Spring Adventure -kisaraportti

Spring Adventure sovittiin ja pistettiin joukkuekavereiden kanssa kalentereihin hyvissä ajoin. Lajille tyypilliseen tapaan edeltävät päivät menivät kuitenkin sairastumisten vuoksi uusia kokoonpanoja kasatessa. Välillä näytti, etten saa ketään parikseni, välillä minulla oli kaksikin paria lähdössä, kunnes lopulta kisasin alkuperäisen parini, Tehon kanssa Maloja Finland -nimellä  miesten kisasarjassa. Viime vuonna pokkasimme Jussin kanssa voiton sekasarjassa.

Lähtökohta kisaan oli tyypillinen: metsään ja melomaan ei Rovaniemellä ollut vielä päässyt. Viimeistelyharjoituksen tein torstaina hiihtäen Ounasvaaralla.

Ajelin yksikseni kehäkolmoselle perjantain aikana. Kisapaikalla kartat sai kahdeksalta aamulla, ja lähtö oli kymmeneltä. Juuri mitään valmisteluja ei aamulla enää tarvinnut tehdä, ja reitin suunnittelukin oli varsin simppeli. Reittivaihtoehtoja ei loputtomasti ollut.

Reippaana aloittamassa jonoa. Kuva: järjestäjän sivuilta.

Päätimme ennen lähtöä jättää pyöräilykengät pois, ja mennä koko matka juoksukengillä ja flättipolkimilla. En siis tarvinnut selkääni mitään, eikä kenkiä tarvinnut vaihtaa missään vaiheessa. Samaa ratkaisua käytimme myös Viron kisassa. Enkä suosittele sitä harkitsematta kellekään. Lukkopolkimet ovat ylivertaiset ylämäissä, alamäissä, teknisellä polulla ja lujaa polkiessa tietä pitkin. Paljoa ei sitten muuta jääkään. Mutta olihan se seurannasta kiva katsella, kun vaihdoissa nappasimme useamman minuutin kiinni muita.

Kilpailun gps-seuranta on katsottavissa täältä.

Lähdöstä lämmittelimme urheilukentällä kierroksen verran, ja siitä noin 2 km:n pikku suunnistuksen myötä pyörillä liikkeelle. Pyörillä kierrettiin pitkälti polkuja ja metsäautoteitä pitkin lenkura reitin pohjoispuolella. Alun rastit osuivat kohdilleen ihan hyvin. Olimme jääneet alun peilikuvakartalla kahdeksanneksi, mutta pääsimme pyörillä hyvin vauhtiin. Nousimme kolmannella pyörärastilla toiseksi., mutta pinellä pummailulla vakiinnutimme paikkamme siinä kolmannen ja viidennen sijan tienoilla. Seurannan rastille numero kahdeksan olimme valinneetkierron, ja pidimme siinä päämme, vaikka suuriosa ympärillä olevista tiimeistä lähti puskemaan metsän läpi oikoa. Oma valintamme oli huonohko hitaan alustan vuoksi, mutta olipa siellä metsäoiollakin tehty ylimääräistä kiekuraa.

Rastille numero yhdeksän teimme sitä ratkaisevan pummin. Taln kulmilta tie, sitä sitten suoraan ja tullaan rastille. No eipä tultu, vaan nousiin väärän mäen päälle ihmettelemään. Aivot narikassa, karttaa katsomatta – suunnistus tällä kertaa. Pummi oli noin 10-15 minuutin luokkaa. Putosimme seitsemänneksi, mutta pyräilimme jälleen menetettyä aikaa kiinni. Seuraavalta rastilta lähti noin 10 kilometrin mittainen suunnistus.

Tässä vaiheessa väärä juomapullo alkoi kostautumaan. Olin ennen lähtöä napannut pyörään tankkauspullon, missä oli väkevää urheilujuomaa. Tarkoitus oli mennä vedellä ja suolalla. Nyt koko litku jäi mahaan lotisemaan. Todella ikävästi vatsa käyttäytyi juostessa, sama efekti kuin viime kesänä Espanjan kisan alussa. Silloin se loppui, kuin join vain vettä ja otin suolaa. Nyt käsillä ei ollut kumpaakaan, kun pullo oli tosiaankin väärä. Näin ollen juoksupätkä ei ollut järin lennokas. Alun hitautta vähän pelasti lopussa tehty juoksukierto tasaista ravia. Menetimme tässä kuitenkin aikaa kärkitiimeihin reilusti yli 10 minuuttia. Komeat olivat maisemat, ja mukavaa avokalliota sai sipsutella!

Juoksun lomassa sain yhdeltä retkeilyporukalta mukillisen vettä, ja juosun lopussa Monosen Jannelta vielä hörpyt pullosta. Ne auttoivat vähän, mutta muuta en uskaltanu juoda. Pääsääntöisesti haaveilin kylmästä vissystä siis koko matkan. Syönyt en myöskään mitään, jotta vatsa olisi rauhoittunut.

Melonnan lähtö oli uimarannalla. Kuva: järjestäjä

Pyörä kulki edelleen ihan kivasti, vaikka lukkopolkimien puutumisen huomasi hyvin etenkin teillä. Matkalla oli ihanaa avokallio polkua myös pyörälle! Käytännössä lähdimme tästä paluumatkalle. Seurannan rastilta 23 kävimme vuorotellen suppailemassa, ja heti perään melontaan viereiseltä rastilta. Melonnassa taas hukkasimme aikaa suluissa istuskelemalla, mutta sinänsä peli oli jo ratkennut, eikä suuria ollut enää tehtävissä. Melonnan jälkeen tietä pitkin pyöräilimme maaliin ja köpöttelimme kunniakierroksen kentällä. Maalissa olimme kuudentena, mutta sakkojen jälkeen sijoitus nousi viidenneksi. Loppuaika oli 5:42:30

Miesten sarjan kaksi parasta palkintojen jaossa.

Tyytyväinen ei voi päivään olla. Vauhti olisi riittänyt palkintoapallille, mutta näin paljon tasoitusta ei kestänyt antaa. Ilmapallo vatsassa vei juoksusta terän totaalisesti, muttei oma tuntuma pyöräilystäkään ollut loistava. Hyvääkin oli, vaihdot toimivat ja syömättäkin pärjäsi hyvin tankkauksen turvin. Letkassa pysyi hyvin tälläisella perusvauhdillakin, sehän on aina mukavaa.

Kotimatka teki kisareissusta varsin lajinomaisen harjoituksen. Ajoin yksin kisan jälkeen yön yli takaisin Rovaniemelle. Nukuin kaksi kertaa tunnin, ensimäisen Viitasaarella ja toisen Simossa. Kotona olin aamulla kahdeksan jälkeen.

Lisää kuvia tapahtuman facebook-sivuilla.
Ja tulokset löytyvät täältä.
Lisää multisport-ja seikkailukisoja voi etsiä tämän kesän kalenterista.